Kristiansand

Når kunden flirer ved roret

Livet var mye enklere før. Da en kunne pushe produkter nærmest uhemmet ut i markedet. Den tid er for lengst forbi. Nå er det Kunden som sitter ved roret og flirer.

I et hav av tilbud så langt øyet kan se. Produkter og tjenester blir i stadig økende grad kjøpt – ikke solgt. Så mer enn noensinne blir det derfor viktig å skille seg ut for å bli sett, likt og kjøpt. Den globale hyperkonkurransen med økende netthandel gjør jo heller ikke saken enklere.

Hva skal en leder gjøre? Ledere har jo allerede mer enn nok å tenke på: Finans, salg, produksjon, jus, ledelse og ansatte. Helheten må fungere for å lykkes. Selvsagt. Men når alt kommer til alt, hva er det egentlig som skaper resultater? USAs grand old man og lederguru nr 1, Peter Drücker, har sagt det slik: “Siden hensikten med en virksomhet er å skape en kunde, har en virksomhet to – og bare to – grunnleggende funksjoner: Marketing og innovasjon. Marketing og innovasjon er det som skaper resultater. Alt annet er kostnader”. Eller sagt på en annen måte, og satt på spissen uten hensyn til mykere verdier; resultater skapes av attraktive produkter og tjenester som du evner å få solgt. Alt annet er støttefunksjoner.

Så med mindre du har en veldig lav pris, gjør du klokt i å skille deg ut i målgruppens bevissthet med en tydelig og troverdig grunn til å velge akkurat deg. Det handler om fokus og retning. Hvis ikke risikerer du å seile din egen sjø.

Bang Kommunikasjon

Postadresse:
Besøksadresse: Gyldenløves gate 4,
4611 Kristiansand
Org.nr. 998 867 347

Camilla Nordahl Bang

Mob. 959 35 385

camilla@bangkommunikasjon.no

Arne Christian Bang

Mob. 926 25 479

arne@arnebang.no